onsdag 12 september 2007

Jobb och en Middag Galore

Jag har börjat uppskatta att skriva på tunnelbanan, eller i allmänhet på väg någonstans. Istället för att bara tomt stirra framför mig kan jag faktiskt få något gjort, även om det bara är bloggande. Snart kanske jag t.o.m. börjar jobba på tunnelbanan, ingen dum idé.

Jobbmöte idag inför ett föredrag på museet som jag planerar, vilket gick ungefär som förväntat – d.v.s. något osammanhängande. Vi får se hur föredraget blir, det är fortfarande mer än två månader kvar, och egentligen inte så mycket att göra för min del, annat än att hoppas på att det kommer tillräckligt med folk. Jag upptäckte under en korrläsning av vårt schema idag också att jag förväntas hålla en specialvisning om ekonomipriset den 16 oktober vilket kom som något av en nyhet för mig. Inte att jag skulle hålla den – jag har just börjat skissa på den – snarare datumet. Det visade sig att min kollega hade råkat glömma bort att konsultera eller åtminstone informera mig om datumet. Lyckligtvis passar det ganska bra; jag tänkte senaste i morse att det var dags att sätta en deadline.

Helgen var händelserik – lördagen var första festarret med nya QM i spexet vilket gick relativt smidigt allt sammantaget. Det var visserligen slitigt att fixa både lunch och middag till alla, och lite trist att missa större delen av partyt, men fortfarande trevligt. Tyvärr var jag för gammal och sliten för att klara av QM-mötet på söndagen – jag överlever inte på så lite sömn nuförtiden, i alla fall inte i längre perioder.

Fredagen var nog ändock helgens höjdpunkt. Syster bjöd på middag som tack för hjälpen att jag toastmastrade hennes disputationsmiddag och valet föll på Lux. Vi tog avsmakningsmenyn, vilket blev den godaste middag jag någonsin ätit. Nominellt var det sex rätter tror jag, men inklusive alla amuse-boucher, smakrensare, och småpresenter från köket landade vi på totalt tolv rätter. Jag försöker sammanställa (med reservation för att rätterna som inte ingick i menyn per se (kursiverade) kan var lätt missupfattade då de endast presenterades muntligen).

Flädergélé med vodkaskum
Kokt ägg med sillrom och rökt salt

Terrin på gös från Ängsö med citrussjuden makrill, friterat Mollösund ostron och färska hasselnötter
Kokt hummer och krabba från de Brittiska öarna, pilgrimsemulsion och krabb- och kryddspad
Fylld vildand från Segesta gård med kumminsyrad, frasig Karl-Johansvamp, Apolloäpple och pumpa
Frostat Aroniabär från Märsö
Ytterfilé och limpa av rådjur från Mälardalen med sockerbrända gryn och enbär, syltat fikon och späck
Ljummen Svart Agnes från Eskesta gårdsmejeri med vinaigrette på Risungstryffel och Santa Mariapäron
Körsbärsglass med körsbär och kir
Sorbet på havtorn från Dals Långed, överraskande juice, sockervadd och varm punsch från Norrtelje Brenneri
Praliner från Lux dessert och choklad
Miniglasspinnar

Yum, yum yum…

Inga kommentarer: