lördag 31 mars 2007

Rhenguldet

Var som sagt på Rhenguldet igår med opera-gänget och jag måst säga att jag blev otroligt positivt överraskad. Det enda Wagner jag sett tidigare var Valkyrian (samma gäng i höstas) men Rhenguldet var helt annorlunda. Efter Valkyrian var jag nöjd men extremt stel i kroppen och något sliten - den passar sig nog lite bättre med bekvämare säten då den är uppåt 5 timmar lång. Om man ska jämföra dem så vinner Rhenguldet på sin korthet (2,5 timme utan paus), sin tydliga storyline, driv i dramaturgin och sin något mer arianära musik. Valkyrians fördelar är å andra sidan en betydligt mer karaktärsutvecklande story samt ett kraftigare anslag och större kraft i musiken. Dessutom så har Valkyrian Valkyriaritten - Rhenguldet saknade lite de riktigt stora höjdpunkterna. Sammanfattningsvis så vill jag starkt rekommendera Rhenguldet - det är en perfekt introduktion till Wagner dör de (såsom jag) som är lite mer vana vid Puccini eller Mozart. Jag ser stort fram emot Siegfried och Ragnarök framöver!

Inga kommentarer: